lördag 1 februari 2014

Flicksländenymf alà matta

Utmaningen Februari - Flicksländenymf alà matta
Flicksländenymfer är riktiga regnbågskillers på våren, har själv inte prövat mönstret men uppdaterar inlägget när jag gjort det.
Flugan är lätt att binda. Den innehåller få material som är lätta att ersätta men pröva gärna med dessa och om du inte just har de färgerna på mattorna kan du alltid använda en vattenfastuchpenna.
När jag fiskar med flicksländenymfer fiskar jag dem ganska långsamt och med handtvist.

Materialista
Matta grön och brun-stjärt och gälar
Haröredubbing-kropp
Kulkätting-Ögon
Tunn koppartråd-Ribbing




TRYCK PÅ LÄS MER



Fäst in en vit tråd.
Fäst in ett par kulögon antingen från en köpt kulöge kedja
eller en gratis reflexer fast de ögonen är lite mindre.

Här skiljer min fluga sig från alla flicksländemönster,
jag har tagit en liten bunte med strån från en matta, och fäst in
även en koppar tråd som ribbing.

Dubba till en kropp med haröre dubbing.

Linda fram ribbingen med 2mm mellanrum.

Nu från en annan matta lite mörkare strån, imiterar gälar.


Dubba med den olive haröre dubbingen bakom och x-linda vid
ögonen.

Linda lite framför kättingen och avsluta sedan.

Färdig!!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar